O klientovi, ktorý neprišiel na termín

17.03.2019

Stretávame sa s tým všetci, ktorí poskytujeme služby a pracujeme na objednávky.
Maséri, kaderníčky, nechtárky, špecialistky na obočká a mihalnice, ale aj lekári, fyzioterapeuti, osobní tréneri, výživoví poradcovia, atď.. 

Klient si objedná termín a potom sa nedostaví. Nekomunikuje. Neodpovedá na správu. Alebo zruší termín na poslednú chvíľu s priehľadnou výhovorkou a nemá záujem o náhradný termín. Extrémom sú klienti, ktorí na vašu slušnú sms, či sa dostavia na termín, odpíšu, že čo ich otravujete alebo takí, ktorí na slušnú sms, že u vás mali termín reagujú arogantne, že čo sa deje veď som iba zabudol.

Vídam občas na FB, ako si niekto z mojich známych ventiluje emócie z takéhoto klienta rozhorčeným príspevkom, ktorý na chvíľu rozčerí vody a po krátkom čase sa svet vracia do obvyklých koľají. Čiže väčšinou je pokoj a potom sa raz za týždeň, a keď ma poskytovateľ služieb smolu, tak aj viackrát, situácia zopakuje.
Pozrime sa dnes na tento problém bez emócií a konštruktívne.

Veľké hotelové portály majú rezervácie ošetrené priamo softvérovo. Objednáte si hotel napríklad na Bookingu alebo Agode a máte tam jasne definované storno podmienky. Či vôbec môžete zrušiť rezerváciu alebo dokedy sa dá zrušiť zdarma a aké sú prípadné storno poplatky. Ak máte smolu a zhodou okolností sa nemôžete dostaviť a je úplne jedno prečo, v zmysle obchodných podmienok ste povinní portálu uhradiť storno poplatok, čo je väčšinou plná suma za celý pobyt. Z právneho hľadiska je situácia úplne jasná a predpokladám, že v prípade odmietnutia uhradenia sumy nasleduje exekučný príkaz (právnici ma radi opravia, ďakujem). Niečo podobné sa deje pri objednávke tovaru v eshope. Kliknutím potvrdzujete ZÁVÄZNOSŤ OBJEDNÁVKY.

A toto je to, čo si v prípade telefonickej objednávky Majka u svojej nechtárky, neuvedomuje alebo o tom nevie. 

Aj telefonická objednávka je zmluvný vzťah v zmysle Zákona č. 102/2014 Z. z. (Zákon o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho a o zmene a doplnení niektorých zákonov)

Po slovensky povedané, keď zdvihnem telefón a objednám sa, uzatváram zmluvu so všetkými právnymi dôsledkami pre kupujúceho aj predávajúceho. Povinnosti aj práva pri tejto forme obchodného vzťahu upravuje spomínaný zákon.
Neznalosť zákonov spôsobuje, že je najmä telefonická objednávka služieb vnímaná ako niečo nezáväzné alebo nedôležité. Klient k tomu potom v praxi tak aj pristupuje. Bez rešpektu a vážnosti.
Legislatívny rozmer problému sme si aspoň v hrubých rysoch načrtli, poďme teraz k vzťahovej stránke veci.

Klient, ktorý si vás rezervuje a nepríde, reprezentuje človeka, ktorý dá svoje slovo a nedodrží ho. Svojho času v minulosti slúžil akt dania slova a jeho spečatenie podaním si rúk ako jediný a dostatočný doklad záväzku. Človek, ktorý nedrží slovo, bol a je v akejkoľvek kultúre vnímaný veľmi citlivo a veľmi rýchlo si vybuduje povesť nedôveryhodnosti a neserióznosti.

Klient vás svojím správaním informuje aj o intolerancii k vášmu životu, pretože mu je jedno, že vy mu svoj čas venujete aj keď sa nedostaví. Ten čas, ktorý ste mohli venovať svojej rodine a sebe.

Váš rešpekt a úcta prejavujúca sa aj tým, že ste v dohodnutom čase na svojom mieste a pripravený poskytnúť svoj čas a energiu, sú takýmto klientom pošliapané a môžeme sa iba domnievať prečo. Čo vedie iného človeka k takémuto konaniu? Je to absencia úcty a rešpektu voči sebe? Prejavy modelov správania, ktoré vstrebával z rodinného prostredia alebo vidí dennodenne okolo seba?

Odpoveď vlastne ani nie je dôležitá. Konieckoncov každý raz zožne, čo zasial.
Dôležité je povedať si, či o takéhoto klienta stojím alebo nie a tu je myslím odpoveď úplne jednoznačná.

Každá takáto skúsenosť mi však umožňuje pracovať na sebe a úprimne sa pozrieť do svojho vnútra. Nie som niekedy taký aj ja? Držím slovo? Som ostatným ľuďom vzorom a svojím správaním preukazujem rešpekt a úctu?

Klient, ktorý si neváži môj čas, ma inšpiruje k tomu, aby som si svoj čas o to viac vážil ja. Zavedením striktných storno podmienok si možno po čase uvedomíte, že ste vykonali dôležitú vec aj pre svoj život. Nastavili jasné hranice, ktorými dávate najavo, že váš súkromný a osobný život je rovnako dôležitý ako pracovný. A to priťahuje podobnú klientelu. Synergický efekt je potom prospešný pre obe strany. 

O autorovi

Volám sa Roland Habara a špecializujem sa na odstraňovanie bolestí chrbtice, končatín a migrén.

Problematike sa venujem komplexne a kladiem dôraz na pochopenie súvislostí a aktívnu účasť klienta na potrebných zmenách.

Aktuálne informácie nájdete na mojej Facebook stránke Masážna terapia - Roland Habara.


Hľadáte na mojej stránke niečo konkrétne? Informácií je tu dosť - skúste do vyhľadávania zadať napr. migréna, cviky, bolesti chrbtice, hernia, krčná chrbtica, platničky ... 

Mohlo by vás zaujímať

Objednajte si terapiu

Najnovšie články na našom blogu

Prečítajte si, čo je nové
 

Ľudské myslenie rado hľadá skratky. Vďaka tomu sme sa stali najúspešnejším živočíšnym druhom na planéte a úplne sme si ju podmanili. Bohužiaľ, má to aj svoju negatívnu stránku a všade v makrosvete nájdete dostatok dôkazov o tom, že hľadanie skratiek vedie v konečnom dôsledku ku katastrofám rôzneho druhu.

Bolesti chrbtice sprevádzajú rovnaké mýty ako každú inú oblasť dotýkajúcu sa zdravia. Človek postihnutý bolesťami je presvedčený, že dostať sa z nich vyžaduje znalosti na úrovni raketovej vedy. Naivne si myslí, že aj keď sa do bolestí dostal nesprávnym pohybom alebo jeho absenciou, dostanú ho z nich lieky, doplnky, preparáty, akupunktúra alebo...

Bolesti krčnej chrbtice tvoria neustále rastúcu skupinu problémov pohybového aparátu. Krčná lordóza je evolučne dizajnovaná na optimálny roznos napätí vznikajúcich pri pohyboch hlavy vo vzpriamenom postoji a v tejto dobe trpí, pretože je neustále tlačená do jednej vynútenej polohy - do predklonu. Pôvodný zdravý pohybový režim - rotačné a strečové...

Sféra bolestí chrbtice a problémov pohybového aparátu sa neustále prehlbuje a rozširuje. Ubúda pohybu, pribúda komfortu, pohybových stereotypov, telá sú tlačené do vynútených polôh nielen v práci, ale aj vo voľnom čase. Moderné technológie prinášajú ľudstvu danajský dar - na jednej strane uľahčujú život, ale ako sa opäť potvrdzuje, čím ľahší život,...

Liečba chrbtice je komplexná záležitosť a vyžaduje adekvátny prístup. Dôvodov, prečo konzervatívna liečba zlyháva, je niekoľko a v dnešnom článku sa zameriame na tie, ktoré majú najvýraznejší vplyv na úspešnosť. Zoradené sú podľa toho, akú váhu im na základe skúseností pripisujem, ale ak uznáte za vhodné, poradie si môžete prehodiť podľa vlastnej...

Nepochopenie, ktoré sprevádza tento telesný fenomén, je až príslovečné. Svalový spazmus je považovaný za niečo zlé a zdraviu škodlivé a hlavne sa úplne nesprávne považuje za príčinu ťažkostí a bolestí. Primárnou snahou každého terapeuta je svalový spazmus za každú cenu odstrániť a to čo najrýchlejšie, pričom sa okrem netrpezlivosti dopúšťa...

Halux je ideálnym príkladom ako funguje ľudská dôverčivosť. Halux je nepríjemná diagnóza, strpčuje život a jej majiteľ je ochotný absolvovať čokoľvek, len aby sa ho zbavil. A tak skúsi bylinnú liečbu (nepomáha), liečbu doplnkami (nepomáha), ožarovaním (nepomáha), akupunktúrou (nepomáha), ortopedickými lokálnymi fixátormi (nepomáha) a dokonca je...

Predstavte si dvojičky, Petru a Pavlu. Obe majú podobné symptómy - bolesti vyžarujúce z driekovej chrbtice do nôh. Na prvý pohľad sa zdá, že ide o rovnaký problém. Rovnaký vek, veľmi podobná telesná konštitúcia, takmer identické príznaky.

Začnem z opačnej strany. Na vojne sme raz mali možnosť zažiť veliteľa celého vojska na slávnostnom nástupe na našom malom útvare. Vysoký chlap, prirodzená autorita, asketický výzor, pokojný, no pevný hlas. Pamätám si ako dodnes, že vo chvíli, keď prehovoril, by som ho nasledoval aj do pekla. Ten chlap už len svojou prítomnosťou dokázal vytiahnuť to...

Hurá, mám za sebou operáciu chrbtice (kolena, ramena, lakťa, členku,...) a už som zdravý, nemám žiadne bolesti, to je paráda a... A zrazu po pár dňoch je po eufórii, pretože sa bolesti vracajú. Väčšinou nie v takej intenzite a rozsahu, ale aj tak dokážu človeku pokaziť dojem z operačného výkonu. Vinný podľa pacienta je v tomto prípade samozrejme...