O klientovi, ktorý neprišiel na termín

17.03.2019

Stretávame sa s tým všetci, ktorí poskytujeme služby a pracujeme na objednávky.
Maséri, kaderníčky, nechtárky, špecialistky na obočká a mihalnice, ale aj lekári, fyzioterapeuti, osobní tréneri, výživoví poradcovia, atď.. 

Klient si objedná termín a potom sa nedostaví. Nekomunikuje. Neodpovedá na správu. Alebo zruší termín na poslednú chvíľu s priehľadnou výhovorkou a nemá záujem o náhradný termín. Extrémom sú klienti, ktorí na vašu slušnú sms, či sa dostavia na termín, odpíšu, že čo ich otravujete alebo takí, ktorí na slušnú sms, že u vás mali termín reagujú arogantne, že čo sa deje veď som iba zabudol.

Vídam občas na FB, ako si niekto z mojich známych ventiluje emócie z takéhoto klienta rozhorčeným príspevkom, ktorý na chvíľu rozčerí vody a po krátkom čase sa svet vracia do obvyklých koľají. Čiže väčšinou je pokoj a potom sa raz za týždeň, a keď ma poskytovateľ služieb smolu, tak aj viackrát, situácia zopakuje.
Pozrime sa dnes na tento problém bez emócií a konštruktívne.

Veľké hotelové portály majú rezervácie ošetrené priamo softvérovo. Objednáte si hotel napríklad na Bookingu alebo Agode a máte tam jasne definované storno podmienky. Či vôbec môžete zrušiť rezerváciu alebo dokedy sa dá zrušiť zdarma a aké sú prípadné storno poplatky. Ak máte smolu a zhodou okolností sa nemôžete dostaviť a je úplne jedno prečo, v zmysle obchodných podmienok ste povinní portálu uhradiť storno poplatok, čo je väčšinou plná suma za celý pobyt. Z právneho hľadiska je situácia úplne jasná a predpokladám, že v prípade odmietnutia uhradenia sumy nasleduje exekučný príkaz (právnici ma radi opravia, ďakujem). Niečo podobné sa deje pri objednávke tovaru v eshope. Kliknutím potvrdzujete ZÁVÄZNOSŤ OBJEDNÁVKY.

A toto je to, čo si v prípade telefonickej objednávky Majka u svojej nechtárky, neuvedomuje alebo o tom nevie. 

Aj telefonická objednávka je zmluvný vzťah v zmysle Zákona č. 102/2014 Z. z. (Zákon o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho a o zmene a doplnení niektorých zákonov)

Po slovensky povedané, keď zdvihnem telefón a objednám sa, uzatváram zmluvu so všetkými právnymi dôsledkami pre kupujúceho aj predávajúceho. Povinnosti aj práva pri tejto forme obchodného vzťahu upravuje spomínaný zákon.
Neznalosť zákonov spôsobuje, že je najmä telefonická objednávka služieb vnímaná ako niečo nezáväzné alebo nedôležité. Klient k tomu potom v praxi tak aj pristupuje. Bez rešpektu a vážnosti.
Legislatívny rozmer problému sme si aspoň v hrubých rysoch načrtli, poďme teraz k vzťahovej stránke veci.

Klient, ktorý si vás rezervuje a nepríde, reprezentuje človeka, ktorý dá svoje slovo a nedodrží ho. Svojho času v minulosti slúžil akt dania slova a jeho spečatenie podaním si rúk ako jediný a dostatočný doklad záväzku. Človek, ktorý nedrží slovo, bol a je v akejkoľvek kultúre vnímaný veľmi citlivo a veľmi rýchlo si vybuduje povesť nedôveryhodnosti a neserióznosti.

Klient vás svojím správaním informuje aj o intolerancii k vášmu životu, pretože mu je jedno, že vy mu svoj čas venujete aj keď sa nedostaví. Ten čas, ktorý ste mohli venovať svojej rodine a sebe.

Váš rešpekt a úcta prejavujúca sa aj tým, že ste v dohodnutom čase na svojom mieste a pripravený poskytnúť svoj čas a energiu, sú takýmto klientom pošliapané a môžeme sa iba domnievať prečo. Čo vedie iného človeka k takémuto konaniu? Je to absencia úcty a rešpektu voči sebe? Prejavy modelov správania, ktoré vstrebával z rodinného prostredia alebo vidí dennodenne okolo seba?

Odpoveď vlastne ani nie je dôležitá. Konieckoncov každý raz zožne, čo zasial.
Dôležité je povedať si, či o takéhoto klienta stojím alebo nie a tu je myslím odpoveď úplne jednoznačná.

Každá takáto skúsenosť mi však umožňuje pracovať na sebe a úprimne sa pozrieť do svojho vnútra. Nie som niekedy taký aj ja? Držím slovo? Som ostatným ľuďom vzorom a svojím správaním preukazujem rešpekt a úctu?

Klient, ktorý si neváži môj čas, ma inšpiruje k tomu, aby som si svoj čas o to viac vážil ja. Zavedením striktných storno podmienok si možno po čase uvedomíte, že ste vykonali dôležitú vec aj pre svoj život. Nastavili jasné hranice, ktorými dávate najavo, že váš súkromný a osobný život je rovnako dôležitý ako pracovný. A to priťahuje podobnú klientelu. Synergický efekt je potom prospešný pre obe strany. 

O autorovi

Volám sa Roland Habara a špecializujem sa na odstraňovanie bolestí chrbtice, končatín a migrén.

Problematike sa venujem komplexne a kladiem dôraz na pochopenie súvislostí a aktívnu účasť klienta na potrebných zmenách.

Aktuálne informácie nájdete na mojej Facebook stránke Masážna terapia - Roland Habara.


Hľadáte na mojej stránke niečo konkrétne? Informácií je tu dosť - skúste do vyhľadávania zadať napr. migréna, cviky, bolesti chrbtice, hernia, krčná chrbtica, platničky ... 

Mohlo by vás zaujímať

Objednajte si terapiu

Najnovšie články na našom blogu

Prečítajte si, čo je nové
 

Pochopenie súvislostí medzi psyché a fýzis hrá v problematike bolestí chrbtice a pohybového aparátu neoddiskutovateľnú úlohu. Jedno bez druhého neexistuje, sú navzájom prepletené ako liany okolo stromu a nedá sa jednoznačne určiť hranica. Obe zložky ľudskej bytosti sú v komplementárnom postavení, navzájom sa dopĺňajú, ovplyvňujú, opierajú o seba...

Pochopenie spazmu ako defenzívneho prvku kĺbových systémov, je jedným z prvých krokov na ceste k zvládnutiu bolestí chrbtice a pohybového aparátu. Ochrannú úlohu spazmu a praktické prípady som popísal v predchádzajúcich článkoch a odporúčam ich preštudovanie pre lepšie pochopenie nasledovných informácií.

Ďalšou z oblastí, ktorú náš zdravotný systém absolútne zanedbáva, je komunikácia s pacientom. Väčšinou sa obmedzuje iba na otázky k symptomatike a je to celkom pochopiteľné. Medicínsky pracovník jednoducho nemá čas na to, aby s pacientom prešiel detailne anamnézu a etiológiu problému, čím sa pripravuje o informácie dôležité pre pochopenie...

Typickým príkladom, pri ktorom sa ignorujú dermatovertebrálne vzťahy, sú bolesti pod pravým a ľavým rebrovým oblúkom. Pacient referuje symptomatiku v epigastriu, prípadne v mezogastriu, a táto sa okamžite pripisuje problémom vo viscerálnom teréne. USG brucha a ďalšie vyšetrenia neodhalia žiadnu patológiu, vnútorné orgány sú v norme, biochémia a...

Poškodenia platničky C5-C6 patria medzi najčastejšie lézie diskov v krčnej chrbtici a v nasledujúcich článkoch sme si vysvetlili, prečo je tomu tak. Odporúčam ich preštudovanie pred pokračovaním v čítaní tohto článku:

Ďalší z posturálnych nezmyslov je tzv. podsadenie panvy (na obrázku posterior pelvic tilt) a bohužiaľ s ním stretnete pravidelne, a to dokonca aj v SM systéme, ktorý je dnes už patologicky vnucovaný každému bez ohľadu na to, či mu prospieva alebo nie.

Čím hlbšie rozumiem problematike bolestí chrbtice a pohybového aparátu, tým viac mám pokory. Prešiel som dlhú cestu k pochopeniu, že nie všetko sa dá v tele opraviť a niekedy je najlepším riešením zmieriť sa s nevyhnutným - operáciou alebo doživotným diskomfortom. Aj tu však platí, že vždy sa dá niečo urobiť pre zlepšenie stavu tela a ak to...

Dlhodobé daždivé, chladné a vlhké počasie zhruba od októbra do marca so sebou prináša jeden zaujímavý zdravotný fenomén. Vo zvýšenej miere sa začnú vyskytovať akútne prípady prudkých bolestí driekovej a krčnej chrbtice, ľudovo povedané "seknutí". Ak ste to ešte nezažili, ide o miestami až o takú bolesť chrbtice, ktorá vás núti dokola brať...

Výber stoličky je téma, ktorá sa v súvislosti s bolesťami chrbtice objavuje pomerne často. Od stoličky sa očakáva, že vďaka nej prestanú bolesti, ak sa už objavili alebo dokonca, že bude mať preventívny účinok. Ako každá téma dotýkajúca sa bolestí pohybového aparátu, aj táto je prešpikovaná polopravdami, informáciami vytrhnutými z kontextu...